Olvasnivaló

Klasszikusok és bestsellerek - romantikus irodalom, fantasy, képregények és sok más minden

Néznivaló

Mozifilmek, animációs filmek és sorozatok

Hallgatnivaló

Pop/rock/alter, leginkább a világ különböző tájairól

Játszanivaló

Játékok lányoknak PC-re és androidra (romantikus visual novel műfaj előnyben :))

Sziasztok!

Ha kérdésetek/kérésetek van, ne habozzatok, írjatok kommentet! :)

Bizony, megértük azt is, hogy a gyereket nem motiválja se a piros pont, se a piros csillag, viszont kézzel-lábbal kalimpál (komolyan, konkrétan majd' kiesik a padból) ha az interaktív táblára van lehetőség akár egyetlen szót is írni.
Igen, megértük azt, hogy ha azt mondják neki, nézzen utána egy témának a könyvtárban házi feladat gyanánt, akkor előkapja az okostelefonját és fél perc múlva olvassa is az okosságokat.

Nem, nem valami pesszimista utópiát képzeltem most ide, hanem elkezdődött tanárjelölt életem érdekesebb fele, és már élesben is lesnem kell a gyerkőcöket "természetes élőhelyükön", az iskolákban. 

Fura amit fentebb írtam, mert tudom hogy van olyan iskola, főleg vidéken, ahol a gyerekeknek enni nincs mit, nem hogy okostelefonjuk legyen, de az egyetemi oktatás már csak ilyen: először évekig telenyomják a fejünket elméleti-történeti adatokkal, most meg mikor kivisznek minket a "helyszínre" akkor is egy puccos iskolát mutogatnak, ahol a bemutatóórákat természetesen interaktív táblán nyomják. 

... és minket is erre képeznek ki éppen, hogyan kell boldogulni egy olyan világban, ahol az uniós pályázatok boldog-boldogtalannak osztják ezeket a táblákat. Nem viccelek, van olyan iskola, aki sorra adja be a pályázatokat (és nyeri is meg) annak ellenére hogy már egy rakás táblájuk van... hogy miért? Mert ezek sűrűn elromlanak egyrészt, a javítás pedig drága és arra már nem jár pénz (így van tartalék, amit elővehetnek), a másik pedig hogy különböző helyekre (olyan iskolának, akinek még nincs vagy cégeknek bemutatókhoz) bérbe adják (mivel az iskolák rossz anyagi helyzetben vannak, ez is egy bevételi forrás lehet) 


Nem rossz ez egyébként, félre ne értsétek - csak iszonyatosan sok munka van vele egy tanárnak, hogy megszerkesszen hozzá egy feladatsort (tehát attól még távol állunk, hogy minden óra így zajlódjon) >.< Meg kell tanulni leprogramozni tulajdonképpen egy interaktív feladatsort (aminek a lényege ugyebár hogy az érintőképernyővel vezérelve jönnek be a dolgok és minden mozog, színes, hangos - informatikatanárok előnyben, a béna kis bölcsészek meg mint én, felejtsék el hogy szövegszerkesztőbe bepötyögve csinálják a másnapi feladatsort. Legfeljebb repülőt hajtogatnak a papíralapú feladatokból "ezek a mai fiatalok" - OMG de öreg lettem.)
Vagyis igaz ez az olyan tárgyakra mint pl. az irodalom, mert ahhoz értelmes feladatsor gyárilag nincs is (ami mégis van, az se túl jó és 130 ezer körül mozog - igen, forintban... melyik iskolának futja erre?), de az idegen nyelvekhez már tankönyvcsaláddal is járhat a feladatsor, úgyhogy angol órákat például könnyebb interaktív táblán csinálni, több anyag van hozzá gyárilag - és láttam is ilyen órát, tök jó volt egyébként.

A tankönyvcsaládok kérdése meg megint más tészta...  Évtizedekig uralkodó szemlélet volt, hogy irodalomból tankönyv és szöveggyűjtemény kell... szerencsére a mai irányzatok ezt tarthatatlannak tartják már. Mi az hogy ezek külön vannak? A szöveg nem egy elvont világban létezik, mint a szöveggyűjtemény képzelt világa, szigorúan elkülönítve minden mástól. A szövegek szorosan összetartoznak a feladatokkal, kérdésekkel, amik irányítják azt, mit kell figyelni a műben, milyen új kérdéseket vet fel benned... szerencsére megjelentek már az ilyen összevont könyvek is (kérdés hogy ha most megint veszettül megszigorítják a tankönyvkiadás lehetőségét, maradhatnak-e ezek a modern könyvek vagy elővesszük a szocializmus idején használt orosz tankönyveket - én már semmin nem lepődnék meg ebben az országban.) 
És mitől nem lehet még elválasztani a szöveget? A (színes) képektől. És itt nem arra gondolok, hogy ha nem rajzolunk Shakespeare mellé egy-két Pokémont, akkor nem fogja érdekelni a gyereket (bár ez is igaz lehet ma már... >.< ), hanem arra hogy ha egy korstílust tanítunk, nem lehet elválasztani a festményektől, melyek ugyanazokat a témákat dolgozzák fel mint az adott kor irodalma! De az építészetet, korabeli ruhákat is ugyanúgy be kell vonni az irodalomtanításba, mivel a kultúrát egységesen jobban tudjuk közvetíteni, mint így, egyes szövegekre szigorúan lebontva. És akkor zenét, filmeket még nem is említettem... 

Változnak a dolgok. Én kifejezetten örülök hogy már akár ilyen lehetőségek is a rendelkezésemre fognak állni, hogy színesebbé tegyem az óráim. Ahogy az egyik tanárunk mondta: "internetet használni nem tilos - csak tudni kell jól használni". 
Sőt, nem csak az érdekességről van itt szó, hanem a hasznosságról is. Ha a táblát letöröljük, vége annak amit felírtunk. Az interaktív táblán vissza lehet hozni az oldalakat és el is lehet őket menteni, így el lehet küldeni a hiányzóknak óra után... nagyon sok lehetőség van a technikában. Van már olyan tábla, amely a kézírást konvertálja át "nyomtatott" betűkké (de ahhoz meglehetősen tudni kell szépen írni xD)
Szóval sok lehetőség van a technikában. Csak nem szabad hagyni, hogy eluralkodjon rajtunk. Hogy a filmrészletek nézése arra menjen ki, hogy eltöltsük az időt. Legyen értelme, célja.
És azt sem szabad hagyni, hogy a gyerek azt higgye hogy az internet okosabb tőle. Azon keresi meg amit nem tud - de meg kell feltétlenül tanítanunk neki, hogy nem szabad mindent elhinni, amit ott olvas. Az internetre bárki feltehet bármit (mit ahogy most én is összeszemetelem xD) - de nem biztos hogy az illető szakértő. Plusz lehet gyorsabban találja meg amit keres, de ha könyvtárban keres-kutat találkozhat olyan dolgokkal is, amiről eddig nem is gondolta, hogy érdekelheti. És amúgy is: meg kell tanulniuk könyvtárat használni. A technika nem megbízható. Áramszünet vagy internetkatasztrófa... mi lesz velük, ha egyszer nem tud az internet a szájukba adni valamit és önállóan kell egy papír alapú szöveg lényegét megérteniük? Igen, a gondolataim megint irreális terekre kalandoztak, de remélem értitek azért hogy nagyon fontos megtanulni önállóan gondolkozni :D 


Share/Bookmark

0 hozzászólás (írj véleményt!):

Megjegyzés küldése

amennyiben választ vársz, ne feledd el meghagyni az e-mail címed! :)