Olvasnivaló

Klasszikusok és bestsellerek - romantikus irodalom, fantasy, képregények és sok más minden

Néznivaló

Mozifilmek, animációs filmek és sorozatok

Hallgatnivaló

Pop/rock/alter, leginkább a világ különböző tájairól

Játszanivaló

Játékok lányoknak PC-re és androidra (romantikus visual novel műfaj előnyben :))

Sziasztok!

Ha kérdésetek/kérésetek van, ne habozzatok, írjatok kommentet! :)

... mert tudom, hogy akkor senki nem kattintania ide, pedig megérné...
...csak az a sok hülye sztereotípia...
na midnegy. Majd a végére rájöttök mi ez, aztán vagy elolvassátok vagy nem xD

Tudjátok, hogy sosem panaszkodok (itt). Igazából magam sem tudtam eddig miért, aztán jött egy bácsi, aki már több mint 100 éve meghalt ugyan, de mondhatni "megmondta a tutit". Olyan volt, mintha a saját gondolataimat olvastam volna. Zseniális szerző.

"Hát mi bajuk vele, hogy lyukas a könyököm? Ne vegye rossz néven, Varinjka, durva szó, de már csak kimondom, hogy ebben a tekintetben a szegény embernek ugyanolyan a szeméremérzete, mint, hogy példával éljek, önöknek a szűzi szeméremérzete. Hiszen ön se - bocsásson meg a durva szóért-, ön se vetkőznék le akárki előtt; hát éppen így a szegény ember sem szereti, hogy kutyaóljába bekukucskáljanak, hogy kilessék, milyenek az ő családi körülménye. Mire való volt hát így megsérteni engem, az ellenségeimmel együtt akik beleturkálnak egy becsületes ember tisztességebe és becsvágyába?"

Na most már megmondom: ezt Dosztojevszkij bácsi Szegény emberek című kisregényében mondta Djevuskin Makar, miután A köpönyeg után úgy érezte, Gogol ezzel a művével úgymond "elárulta őt"- vagyis az ő rétegében élők életét és lelkivilágát tökéletesen feltárta, így most már mindenki tudja, milyen szegény is ő és milyen reménytelen az élete.

Ez egyébként így is volt. Gogol bácsi tökéletesen leírta, milyen reménytelen ezeknek az embereknek az élete. Csakhogy nekünk ekkora időtávlatból olvasni könnyű - na de az akkori embereknek hogy beletaposhatott már a szívébe, hogy "nahát, ez rólunk szól, szegényekről - most már könyv is van belőlünk, hogy mindenki megtudja, milyen szerencsétlenül élünk". Én is úgy éreztem volna, hogy oda a maradék emberi méltóságom is!

Na, innen persze már csak egy lépés volt A köpönyeg újraolvasása - és itt jön be a sztereotípia, amivel kezdtem - fujj, ha kötelező sz@r, nem is olvassuk el - holott nagyon tanulságos lenne tényleg!

A köpönyeget itt lehet elolvasni/lementeni:
http://mek.niif.hu/00300/00397/00397.pdf
de a Szegény embereket sajnos nem találtam online formában. Bár tudom jól, senki sem fog elmenni a könyvtárba és kihozni, csak mert én azt mondtam, de azért reménykedni szabad... szóval hozzátok ki, nem hosszú az egész, próbáljátok meg. Aki hasonlóképp nyomorultul érzi magát mint a szereplők, azért  (jó tudni, hogy az ember nem egyedül küszködik egy problémával), aki meg Barbieville-ben él, az meg azért, hogy tanuljon valamit a nagyvilágról.


Share/Bookmark

4 hozzászólás (írj véleményt!):

Linsy írta...

A köpönyeg jó. Legalábbis én szerettem. :)

És csak azért mert TE mondtad el fogom olvasni. :)

Bloggerina Creepie írta...

és már megint zavarba hoz, hát még ilyet :$ (K)

Linsy írta...

ÉN már csak ilyen vagyok. :)

Bloggerina Creepie írta...

ÉN meg ezért szeretlek :)

Megjegyzés küldése

amennyiben választ vársz, ne feledd el meghagyni az e-mail címed! :)