Olvasnivaló

Klasszikusok és bestsellerek - romantikus irodalom, fantasy, képregények és sok más minden

Néznivaló

Mozifilmek, animációs filmek és sorozatok

Hallgatnivaló

Pop/rock/alter, leginkább a világ különböző tájairól

Játszanivaló

Játékok lányoknak PC-re és androidra (romantikus visual novel műfaj előnyben :))

Sziasztok!

Ha kérdésetek/kérésetek van, ne habozzatok, írjatok kommentet! :)

Kész. Képtelen vagyok kiszakadni az iskola kötelékéből úgy látszik xD Még csak az első évet végeztem el pedagógián, így aztán nem mondom hogy az egész tudományágat oda-vissza vágom - de hát érdekel a téma és elég sok minden ragadt rám.

Egyre inkább azt látom, hogy van egy rakás dolog, amit a pedagógusoknak elvileg megtanítottak - és  mégsem alkalmaznak sok mindent belőle a hétköznapi gyakorlatban.  Én olyan gimibe jártam, ami egy (tanárképző) fősulinak a gyakorlója volt, szóval tételezzük fel az elmélkedés szintjén, hogy az ott órát adók értettek ahhoz, amit csináltak. De még így is a következőket sikerült levonnom:
-a gyakorlótanításon lévők még  mindenből próbálnak kicsit zsúfolni az óráikba (feleltetés, csoportmunka, diavetítés stb) hogy lenyűgözzék a felettük álló tanárt;
-a már önállóan tanító/középkorú tanárok módszere egy-egy órán nagyban függ a hangulatoktól - tehát ha jó a kedve hamarabb lehet rávenni a kísérletekre vagy játékos formákra, míg ha rossz passzban van, ledarálja az anyagot aztán írjad ha bírod
-az idős/nyugdíj előtt álló tanároknak két véglete van: a kedves-aranyos-jóságos tanárnéni/bácsi aki szépen elmeséli az anyagot és nyitott az új dolgokra, mint projektor stb.
vagy: vén boszorka akit mindenki utál mert hozzád vágja melyik oldalt olvasd el a könyvből, amúgy meg hagyd békén.
Ez persze csak az én tapasztalatom; nem általánosítani akartam, nem mindenhol van ez így gondolom, én csak azt írtam le, amivel én találkoztam.
Felétek árnyaltabb a dolog? Vagy kb. nálatok is helytálló amit én láttam?

És van-e/volt-e nálatok gyermekvédelmi felelős? Ez most komolyan érdekel, mert az eddig általam megkérdezettek nem is hallottak még róla - pedig elvileg jó lenne, ha minden suliban lenne.

Az ő feladata valami nagyon idilli dolog lenne - talán olyannyira idilli, hogy nem is alkalmaznak hazánkban ilyet; ilyesmiért senkinek sem akarnak fizetni, mi? :S
Szóval közvetítő lenne az iskola és a szülők között. Segítenie kellene a lemaradt gyerekeknek a megfelelő felzárkóztató program megtalálását. Támogatnia kellene a DÖK munkáját, szabadidős tevékenységeket, táborokat kellene szerveznie, pályaválasztási tanácsokat kellene adnia, egészségvédő és személyiségfejlesztő programokat kidolgoznia, valamint a szakmán belüli információk áramlását kellene segítenie.
Én sosem találkoztam még ilyen nénivel/bácsival, pedig jó színvonalú iskolába jártam.


A másik elméletben működő - gyakorlatban hanyagolt téma a munkaformák. 
A csoportos munkaformát gyakrabban és adott szabályok szerint kellene alkalmazni. Pl. a csoportokat nem úgy kell kialakítani, hogy "maradjatok ahol vagytok mert lusta vagyok ültetést kialakítani és ne csattogjatok a székkel", hanem képesség szerint kellene besorolni a gyerekeket; 2-3 átlagos, 1 akinek jobban megy hogy tanuljanak tőle és 1 gyengébb, akitől mindenki jobb ezért majd ők felhúzzák. És a csoportok számát sem az alapján kellene meghatározni, hogy épp hány fénymásolt feladatlap van a tanárnál.

 És az általános iskola/gimnázium általános tudást adó elgondolása? A legtöbb terülten egészen jól működik: de ki gondolkodott azon, hogy a tesioktatás kifejezetten el van tolva? Az, hogy "megcsináljuk a felméréseket mert el kell számolni az eredményekkel és azon kívül meg adok egy labdát, aztán csináljatok amit akartok", nem tesioktatás. Ha ez a tantárgy is alaptudást adna az őt érintő dolgokban, akkor alapszinten megismerkednénk az elterjedtebb sportok alapvető szabályaival, ki is próbálnánk őket, valamint elmélet is kellene tanulnunk (biológiai/sporttörténeti dolgokat). Még ha valahol működnek is a fent említett dolgok, az utolsó pont szinte biztos, hogy sehol. Vagy nálatok igen?
Kommenteknek nagyon örülnék - tudjátok hogy ez az én egyetlen kis közvélemény-felmérő terepen :)


Share/Bookmark

10 hozzászólás (írj véleményt!):

Yvanna írta...

Én tanultam pedagógiát és andragógiát(felnőttoktatás) is ugye, voltam hospitálni is, szóval elmondhatom, hogy ez mindenhol így van. Hiába tanuljuk, hogy ezt meg azt kéne, amikor a gyakorlatra kevés lehetőség van, vagy ha az még meg is van, akkor meg az iskola felszereltsége nem engedi meg, hogy mondjuk projektmódszerrel oktassunk.A fiatalok még lelkesek, de hamar elvesztik ezt a kezdeti lelkesedést. Az még szerencsés, ha valaki tényleg azért megy pedagógusnak, mert érdekli, de sokan csak végső megoldásból mennek, mert úgy gondolják majd jó lesz valamire az a pedagógus diploma, közben meg ők maguk is még infantilis hülyegyerekek. Utána ezek nem fognak tanítani normálisan szerintem.
Az idős tanárok meg akkor sem fognak megváltozni már, ha a fene fenét eszik, akkor sem. A régi gimimben bevezették a kompetencia alapú oktatást, bocs a kifejezésért, de lófaszra nem mennek vele, mert a tanárok többsége múzeumszökevény, még a kompetencia fogalmával sincsenek tisztában...."jó lesz a régi frontális módszer" elven működnek, közben meg a digitális táblát firkálják össze, tönkretéve a cuccot, mert gőzük nincs arról, hogy arról nem lehet letörölni a filcet. Ez van.....sok minden nem működik ebben az országban, ez meg aztán főleg nem.
Bocs, ha hosszú lett nagyon, de ez nekem (is) szívügyem.

Bloggerina Creepie írta...

akkor látom nem csak nálunk volt így :S
köszi a véleményt :)

Yvanna írta...

Szivi, bár némileg eltértem a tárgytól:)

Bloggerina Creepie írta...

tulajdonképp nem. és köszi hogy vetted a fáradtságot ennyit írni - amikor túl sok kérdést teszek fel, nem érkezik annyi komment... :)

Yvanna írta...

:S Ebben a témában mondjuk sokan eleve csak legyintenek, hogy ez van, ezt kell szeretni és ennyivel el van intézve. Ez a magyarok baja, az érdektelenség, meg hogy már belefáradtak abba, hogy semmi nem működik úgy, ahogy kéne.

Linsy írta...

Gyermekvédelmi felelős a mi giminkben van. És valóban szinte mindent elvégez azok közül, amit fent írtál. Sőt még azt is elrendezte, hogy aki akar hetente egyszer járhat ingyen pszichológushoz.
A tesioktatásban a biológiai részről sokat beszélt a tanár, de a sporttörténetről nem. Mi a heti 3 órából egyen labdáztunk (néha jegyre), egy másikon erősítettünk (utálom a súlyzókat, a medicint, az ugrálókötelet stb).
Hangulatfüggő tanár mindenhol van mindegy, hogy fiatal vagy idős.
Én nagyon jó gimibe jártam, ezért is sajnáltam, hogy vége.

Cassidy Cleanwood írta...

Hello! Lehet hogy egy kicsit késön, de gondoltam bekapcsolodok a témába :)) Én jelenleg külföldön (Ausztriában) tanulok/élek/magolgatok és szeritem a két rendszer között ég és föld van. Linsy irta hogy náluk van gyerekvédelmi felelős. Hát ilyet magyar diáktól még életemben nem halottam. Én most másodikos vagyok egy kereskedelmi akadémián (azt hiszem ez olyasmi lehet mint a közgáz, de nem vagyok benne biztos). Nálunk van iskolapszihologus (teljesen ingyenes az osztályfönök elintézi) van "Vertrauenslehrerin" (bizalmitanár), akihez bárki fordulhat ha bármiféle problémája van. Sőt még pályaválasztási tanácsadó is (aki történetesen az angoltanárom). Neki az a feledata hogy segítsen egyetemet/főiskolát/nyárimunkát/praktikumot keresni vagy megszervezni a külfföldi tanévedet a föld bármelyk pontján. Szerintem itt tényleg odafigyelnek a gyerekekre. A "bizalmitanár" az osztályfönököm és habár nem kérték hogy segítsen, többször is elbeszélgetett egy-két osztálytársammal, akin látszott hogy nem boldogúl vagy könnyen kiborúl. Foglalkoznak velünk. Teljesen más rendszer, de szerintem mindnhol igy kellene lennie. Tényleg mindenhol. És még nem is irtam arról hogy minden tanár használ projektort, diavetítést és nekünk is gyakran kell csoportban dolgoznunk, prezentálnunk vagy egyszerüen az interneten információk után keresnünk. A tanárok megprobálnak egy kis színt vinni a szürke hétköznapokba és nem csak unalmas anyaggal tömik a fejedet. Hát igen... egy másik világ. Ilyenkor elképzelem milyen lehet az USAban ahol te választod a tantárgyaidat. :)) Talán egyszer még azt is meglátom :D

Bloggerina Creepie írta...

minden kommentről kapok e-mail értesítést, szóval nálam lehetetlen későn bekapcsolódni bármelyik témába is :D
külföldi dolgokba nem látok bele szóval köszi a leírást, máskor is írj ha van még valami érdekes hozzáfűznivalód :D
nagyon jó lehet szerintem ha van iskolapszichológus, biztos vagyok benne hogy nálunk is sok emberre ráfért volna/ ráférne, erre bezzeg nincs pénz - vagy nem is érdekli a rendszer lehet...

Cassidy Cleanwood írta...

Hát lehet hogy a nem is érdekli a rendszert résszel egyett kell értenem. Vagy pedig, mint említetted, a pénzhiány nagy szerepet játszik. Furcsa, de pont mostanában gondolkodtam rajta, hogy lehet hogy pszihologusnak/pszihiáternek/terapeutának kellene majd tanulnom. :))

Örülök, hogy nem késtem el. Úgyanis szívesen irok blogokba, amikben érdekes témákat említenek. :D

Bloggerina Creepie írta...

na akkor hajrá, látod hogy szükség van a szakemberekre :)

Megjegyzés küldése

amennyiben választ vársz, ne feledd el meghagyni az e-mail címed! :)